e-czytelnia™ Wydawnictwa „e media” = literatura w internecie

e-czytelnia ` e media` - Strona główna

wersja e-czytelni™ dla urządzeń mobilnych Przejdź do treści

Internetowa czytelnia dobrym miejscem na Twój debiut literacki

Facebook



Garść użytecznych porad dla twórców literatury

Jak opublikować swoje utwory w e–czytelni™?

Redakcja e-czytelni jest otwarta na Wasze nowe propozycje. Jeśli napisaliście książkę lub inne utwory literackie i szukacie miejsca, gdzie moglibyście je opublikować, lub ktoś z Waszych znajomych próbuje własnych sił w tym zakresie, e-czytelnia™ jest właściwym miejscem, gdzie możecie to zrobić. Zgłoszenia można dokonać poprzez formularz na stronie kontakt.

Po otrzymaniu maila w tej sprawie skontaktujemy się i poprosimy o przesłanie próbek utworów wraz z krótkim streszczeniem (w przypadku prozy) oraz krótką notatką na temat autora. Jeśli wstępna ocena wypadnie pozytywnie, publikacja może dojść do skutku.

Zalecamy też zapoznanie się z naszymi informacjami i uwagami zamieszczonymi na stronie e-czytelnia.

Czego unikać w edycji tekstów?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na wartość merytoryczną i literacką utworu, jasność wypowiedzi, ale także na poprawność językową. Niemniej ważna jest również jego forma zapisu, czyli jego postać fizyczna. Dlatego podajemy kilka krótkich uwag dotyczących najczęściej spotykanych błędów w języku „pisanym”:

  • nie używamy w żadnym razie wielokrotnych spacji, np. w celu wymuszenia „przejścia” spójnika lub jedno- czy dwuliterowego przyimka (np: i, a, o, w, z, na, po, do) do następnego wiersza. Dużo lepszy efekt (a przy tym poprawnie) uzyskamy stosując za takim wyrazem zamiast spacji tzw. niełamaną spację. Na przykład w edytorze Word do tego celu służy kombinacja klawiszy Ctrl+Shift+Spacja;
  • nie wstawiamy spacji przed znakami interpunkcyjnymi (kropka, przecinek, średnik, wykrzyknik, znak zapytania) ale po tych znakach;
  • dobrze jest włączyć w edytorze przed rozpoczęciem pracy automatyczne dzielenie wyrazów, szczególnie w przypadku tekstu obustronnie wyrównanego (justowanego). Najczęściej ma to miejsce w tekstach powieści. Taki zabieg zapobiega powstawaniu nadmiernych odstępów międzywyrazowych;
  • nie używamy znaków cala, jak w tym przykładzie: "tekst cytowany". W celu uzyskania prawidłowych znaków cudzysłowu powinniśmy sprawdzić, czy nasz edytor w swoich ustawieniach może nam zapewnić zastępowanie znaków cala znakami drukarskimi „”. Zazwyczaj taki mechanizm jest wbudowany. Jeśli nie, można te znaki uzyskać wpisując ich kod z klawiatury. I tak, dolny cudzysłów (otwierający) uzyskujemy poprzez przytrzymanie wciśniętego lewego klawisza ALT i wprowadzenie z klawiatury numerycznej kolejno cyfr: 0132 — puszczamy klawisz ALT. Dla cudzysłowu górnego (zamykającego) kodem jest 0148;
  • nie używamy klawisza tabulatora (Tab) w celu dokonania wcięcia akapitowego. Takie wcięcie definiujemy w stylu tekstu podstawowego (Standardowy, Normalny). W nagłówkach (tytułach i śródtytułach) oraz często w akapitach bezpośrednio po nich następujących wcięć się nie stosuje;
  • nie używamy klawisza Enter w celu zakończenia wiersza (tzw. „twardy” koniec wiersza), jeśli następny wiersz jest dalszym ciągiem tekstu w tym samym akapicie (ustępie). Tekst jednego akapitu nie może być przerywny również tzw. miękkim końcem wiersza (Shift+Enter). Ta ostatnia uwaga nie dotyczy poezji, w zapisie której „miękkim” końcem wiersza kończymy wers, a „twardym” — zwrotkę;
  • stosujemy poprawne pauzy (myślniki) i dywizy zgodnie z ich przeznaczeniem. Dobrą tradycją jest używanie jako myślnika pauzy długiej „—”, tzw. em-pauzy (o długości równej szerokości litery m w danym kroju). Półpauzę „–” stosujemy jako łącznik w takich zwrotach, jak np. „12–13 lipca”. Dywizem zaś jest krótka kreska „-” (znak minusa), która ma zastosowanie w oznaczeniu dzielenia wyrazu na końcu wiersza oraz w wyrazach dwuczłonowych np: „biało-czerwona” lub w niektórych skrótach np. CD-ROM;
  • staramy się używać styli zdefiniowanych w edytorze (lub definiujemy je sami) w celu zachowania właściwej struktury publikacji — nagłówki wg kolejności zagnieżdżenia tekstu, jak w poniższym przykładzie:

    Nagłówek 1. poziomu — Tytuł utworu

    Nagłówek 2. poziomu — Tytuł rozdziału

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diem nonummy nibh euismod tincidunt ut lacreet dolore magna aliguam erat volutpat. Ut wisis enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tution ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis te feugifacilisi. Duis autem dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit au gue duis dolore te feugat nulla facilisi.

    Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci taion ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex en commodo consequat. Duis te feugifacilisi per suscipit lobortis nisl ut aliquip ex en commodo consequat...

    Nagłówek 3. lub 4. poziomu — śródtytuł

    Duis te feugifacilisi. Duis autem dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit au gue duis dolore te feugat nulla...

    Ut wisis enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tution ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat... itd.

  • Przed wysłaniem publikacji dajmy ją komuś do sprawdzenia, by uniknąć np. „literówek” lub poważniejszych wpadek.

To tylko niektóre z zasad, które obowiązują w zapisie tekstów w języku polskim. Mamy nadzieję, że ich stosowanie w znacznym stopniu ułatwi Wam pracę i poprawi estetykę Waszych publikacji.

Jeśli macie jakieś pytania lub wątpliwości, zadawajcie je nam poprzez formularz do kontaktu. Najciekawsze pytania i odpowiedzi na nie będą publikowane w tym dziale. Zapraszamy.



[ góra ]

e-czytelnia

TOP 10 miesiąca
marca

Brak danych

TWOJA LEKTURA INTERNETOWA

Nie czytałaś/-eś jeszcze niczego w e-czytelni™!

KSIĄŻKI `e media`

„Omen”. Zamów tę książkę w naszej księgarni

KSIĄŻKI
GRUPY HELION

: R E K L A M A :




INNE INTERNETOWE SERWISY e media

[ powrót ] | [ góra ]

 


 


Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, umieszcza je w pamięci Twojego urządzenia. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.